Кластер10 СПОСОБІВ ПРОВЕДЕННЯ ОПИТУВАННЯ НА УРОКАХ
2. Все навпаки. Інтелектуальний ігровий прийом, що дозволяє провести опитування в цікавій формі. Суть в тому, що вчитель називає слова, а учні повинні назвати слово, протилежне за значенням. Цей прийом давно відомий учителям російської мови, які практикують його при вивченні антонімів.
Але прийом можна урізноманітнити, зашифрувавши цілу фразу. Можна використовувати не тільки антоніми, а слова з того ж логічного ряду. Розгадавши фразу, учні отримають відповідь на поставлене питання.
Наприклад, питання: Назвіть твори Івана Франка.
Фрази “Тому що ти ніколи не приходиш”, “Стрий плаче”, “Заслужене горе” і т.д.
3. Вірно-невірно. Суть опитування полягає в тому, що із запропонованих учителем виразів учні вибирають лише правильні. Дуже ефективний прийом при перевірці домашнього завдання або при повторенні пройденого матеріалу.
4. Експрес-тестування. Питання тестів з варіантами відповідей виводяться на екрані (або зачитуються вчителем усно). Учні на окремих листочках вирішують тести. Питань не варто вибирати багато. Для експрес-тесту достатньо 5-6 питань по темі. В кінці можна вивести на екран варіанти правильних відповідей, – учні самостійно перевіряють свої роботи, або використовують прийом взаємоперевірки.
Цей прийом часто використовується на ввідному етапі або при перевірці домашнього завдання. Так само можна швидко перевірити знання базових понять з пройденої теми.
5. Тисяча прикладів. Прийом використовується для перевірки практичних навичок. Це форма усного фронтального опитування, яка дозволяє за короткий час оцінити, наскільки вірно учні можуть пов’язувати вивчену теорію з практикою.
Суть прийому: дається поняття, визначення, дата, назва. Учні повинні навести приклади, що розкривають сенс.
Наприклад, на уроці хімії ставиться питання “Застосування заліза”. Учні не просто відповідають “у виробництві”, а наводять конкретні приклади.
6. Полагодь ланцюжок. На екран виводяться речення. Завдання учнів: скласти логічний ланцюжок. Пропозиції можна замінити картинками.
Наприклад, на уроці біології потрібно відновити цикл зростання дерева з насіння. Таке опитування дозволяє не тільки перевірити знання основних понять, але і вміння складати логічно послідовні цикли.
7. Буквенний диктант. Один з варіантів комбінованого опитування. Учитель зачитує питання, учні записують лише перші літери відповідей. З цих букв потім складається відповідь на головне, ключове питання.
8. Тренувальна контрольна робота. Робота проводиться як звичайна контрольна, але оцінки за неї йдуть в журнал лише за бажанням учня. Завдання для такої контрольної потрібно вибирати такі, які будуть максимально схожими на завдання в основній контрольній. Це дозволяє не тільки перевірити знання учнів, а й виявити прогалини.
9. Релейна контрольна робота – ще один варіант письмового опитування. Завдання для неї підбираються з вже пройденого матеріалу, ті, що діти вже виконували. Найчастіше беруться з підручника, з пройдених і виконаних вправ. Мета двояка: і з’ясувати, наскільки діти усвідомили пройдений матеріал, і не створювати напружену обстановку, тому що діти за замовчуванням вже знайомі із завданнями. Варто зауважити, що після проведення такого опитування до виконання домашнього завдання діти стануть відноситися набагато уважніше.
10. Азбука. Учитель називає одну букву. Учні повинні підібрати якомога більше слів, що починаються на цю букву. Всі слова і поняття повинні відповідати темі уроку. Таке опитування допомагає не тільки перевірити знання учнів в активній формі, але і повторити пройдений матеріал. Прийом зручно використовувати на початку уроку, при введенні в нову тему або при перевірці домашнього завдання.
Джерело: Дидактика
Сучасний урок
Тоді варто сказати собі : «Сьогодні я буду «новою». Усім посміхатимусь, випромінюватиму любов і тепло, не дратуватимусь і промовчу, чи принаймні, добре обміркую, чи говоритиму щось.»
« На Горі Мудрості жив Майстер-Великий Учитель. Наставляючи своїх учнів Мудрець говорив:
- Коли ви почуваєте себе добре, у вас усе виходить, ви всім задоволені. То в цей час і ваш настрій схожий на чисту воду. І думки у вас ясні і чисті
-Коли в голову приходять відмінні ідеї, настрій - прекрасний, душа радіє, очі світяться, то і думки стають схожими на феєрверк
- Але на жаль коли настрій сумний, здається, що й день неприємний, в душі холодно, вам образливо, тоді й думки схожі на мутну воду
Рікою життя пливе багато сміття. Наша місія - « вчити плавати» у чистій воді. Ми всі думаємо про це.
Якщо ви об'єднаєте свої думки з думками інших людей, то ваш розум породить такі думки, яких у вас ніколи ще не бувало». Д.Максвелл.
То ви вже готові до нового дня?
Так, розпочнімо його з гарного настрою і нехай ще один прежитий день буде для вас по-новому.
От же, ЙОГО ВЕЛИЧНІСТЬ - СУЧАСНИЙ УРОК! Бажаємо ми цього чи ні, але на Уроці здійснюється Диво, справжнє. Існує дивовижний зв'язок з Небом: ми віддаємо «ТУДИ» та обов'язково отримуємо «ЗВІДТИ» - імпульс, який дає нам потужну силу до того ДИВА. Дива на уроці! Його Величність - Сучасний Урок і ми - Дирижери.
Сучасний урок - основа ефективного та якісного навчання
Великий педагог Сухомлинський сказав « Урок - це дзеркало загальної та педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його світогляду, ерудиції»
Урок - это форма организации обучения с группой учащихся одного возраста, постоянного состава, занятие по твердому расписанию и с единой для всех программой обучения
Я.А.Коменский
З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше в школі відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках. Кожний новий урок - це сходинка в знаннях і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей.
Урок - не самоціль. Це інструмент виховання й розвитку, формування компетентної життєтворчої особистості. І якщо ми хочемо перевести нашу школу в режим розвитку, ми повинні досконало опанувати цим інструментом, навчитися більш раціонально його використовувати, досконало освоїти керування ним.
По-перше, урок у школі був і залишається основною формою організації навчальної роботи, за допомогою якої здійснюється виховання й розвиток компетентної особистості.
По-друге, життєздатність, життєстійкість уроку пояснюється тим, що він являє собою живу, рухливу, процесуальну систему, що постійно змінюється й удосконалюється й у якій відбиваються всі різноманітні багатопланові сторони й моменти навчально-виховного процесу.
Урок як основна форма навчання постійно зазнає змін; вимоги до його організації й проведення висуваються відповідно до запитів сучасного суспільства.
Сьогодні, в процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження компетентнісно орієнтованого навчання виникає потреба по-новому подивитися на сучасний урок, на його структуру, форми, технології проведення.
На сучасному етапі розвитку освіти кінцевим результатом навчального процесу є формування компетентного випускника школи, розвиток ключових і предметних компетентностей учня. І так як освітній процес в основному відбувається на уроці, то і сучасний урок повинен мати компетентнісно орієнтоване спрямування, тобто і його структура, і його форми проведення, і технології й методи, які ми використовуємо, повинні забезпечувати розвиток і формування компетентностей, необхідних особистості для життєздійснення, життєреаліазації, життєтворчості. Тому сьогодні завдання нашого тренінгу - сконструювати. Модель компетентнісного уроку, яка б допомогла й вчителю, й учню реалізувати найголовнішу мету - забезпечити формування компетентної особистості, готової до життєздійснення.
Сучасний урок - це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Це урок, на якому присутній демократичний стиль спілкування, де діти вчаться здобувати знання, а не отримувати готові, де жоден з них не боїться висловлювати свою думку і доводити її.
Сучасний урок - це і зовсім новий, і не втрачає зв'язку з минулим.
Одним словом - актуальний, дієвий, сучасний, який має безпосереднє відношення до інтересів сьогоднішньої людини, насущний, існуючий,закладає основу для майбутнього
Сучасний урок - гармонія почуттів, дій, думок.
Сучасний урок - навчання не словом, а справою.
Сутність сучасного уроку виходить із завдань загальної освіти : активізувати емоції школяра (- я хочу,- я відчуваю, - я досягаю успіху) Учень - активний діяч процесу навчання. Думка учня активізується в процесі діяльності.
Характеристика сучасного уроку
- на сучасному уроці немає місця нудьзі, страху і злості від безсилля,
- на сучасному уроці панує атмосфера інтересу, довіри і співробітництва,
- на сучасному уроці є місце кожній дитині, тому що сучасний урок-запорука його успіху в майбутньому!
У - успішність, урізноманітнення, удосконалення, упровадження, універсальність
Ч - чіткість, чесність, чуйність;
А - актуальність, активність, аналітичність;
С - самоконтроль, саморегуляція, системність;
Н - навички, науковість, наполегливість;
- ИЙ
У - уміння, упевненість, універсальність, успіх, унікальність
Р - раціональність, результативність, різноманіття, розвиток, радість, робота, реалізація, ризики
О - оптимальність, організація, об'єктивність, оптимізм, обдарованість, очікування; орієнтація на особистість
К - комфорт, корекція, контроль, компетентність, креативність, комунікація.
ОТЖЕ,
Сучасний урок - це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом із ними. Його характеризує не навчання словом, а навчання справою.
Особливістюсучасного уроку є:
Компетентнісна спрямованість,що стає особливо актуальною в умовах модернізації освіти й сприяє формуванню ключових та предметних компетентностей
Діяльнісний та текстоцентричний підходи.
У зв'язку з цим змінюється змістовна лінія уроку, по-іншому викладається структура навчального матеріалу, модель уроку видозмінюється. Учитель, виконуючи одну зі своїх функцій - проектування педагогічної діяльності, вносить корективи як у формальну частину поурочного плану, так і в аналітичну (діагностичну), змістову лінію.
Кожен урок має сприяти ефективній реалізації основних функцій дидактичного процесу - освітньої, розвивальної, виховної, самовдосконалення.
Побудова уроку визначається багатьма чинниками: метою організації уроку, а отже, сукупністю проміжних цілей, які ведуть до досягнення мети уроку;
метою навчального процесу в цілому (урок є відрізком навчального процесу, і на цьому відрізку тією чи іншою мірою досягається весь комплекс цілей, що стоять перед навчальним процесом; разом з провідними цілями досягаються супровідні)
змістом навчального матеріалу, зазначеного в темі уроку;
добором методів, технологій, прийомів, форм навчання;
місцем уроку в системі уроків.
Ураховуючи сутність , мету, принципишкільного навчання, науковцікласіфікували 4 основні блоки вимог до сучасного уроку:
загально педагогічні дидактичні психологічні гігієнічні виховні
ОСВІТНІ ВИМОГИ ДО УРОКУ
- Цілеспрямованість уроку.
- Раціоналізація й диференціація інформаційного наповнення уроку: науковість та структурування змісту.
- Обґрунтований вибір засобів, методів і прийомів, орієнтованих на навчання, що розвиває особистість.
- Оптимальне сполучення репродуктивних і продуктивних методів навчання (проблемний, частково-пошукові, дослідницький);
- Діалогічність методів, орієнтація їх на самостійність і активність учнів у процесі навчання.
- Розмаїтість форм організації навчальної діяльності учнів.
- Варіативний підхід до формування структури уроку.
- Реалізація на уроці в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів і правил з них що випливають.
- урок повинен бути емоційним, викликати інтерес до навчання, виховувати потребу в знаннях;
- темп і ритм уроку повинен бути оптимальним, дії викладача й учнів завершеними;
- необхідний повний контакт у взаємодії викладача й учнів на уроці;
- створити атмосферу доброзичливості й активної творчої праці;
- змінювати за можливості види діяльності учнів, оптимально сполучати різноманітні методи навчання;
- управляти навчальним процесом на уроці, більшу частину уроку активно працюють учні
Одним з недоліків сучасного уроку є звичка вчителя до прямого запозичення готових методичних розробок без внесення своїх наробок, без знання навчальних можливостей учнів, їхніх вікових особливостей, індивідуальних нахилів тощо. А позитивне явище - прагнення вчителя самостійно розробляти проекти своїх уроків.
Підготовка до сучасного уроку
- Врахувати 4 блоки вимог до уроку;
- Обрати ефективну технологію навчання;
- Дотримуватися сучасної структури уроку;
- Визначити час для кожного етапу уроку;
- Підготувати всі питання і можливі відповіді;
- Дати завдання дітям для попередньої підготовки;
- Виробити критерії ефективного оцінювання;
- Мотивувати учнів до вивчення теми;
- Оголосити очікувані результати (цілі) заняття, критерії оцінки роботи, план проведення уроку
1. знання системи принципів дидактики;
2. знання типології уроків
3.структури процесу навчання.
Безпечно, треба пам'ятати : чим більше відповідність мети та результату, тим ефективніше, якісніше урок.
Тобто, в основі сучасного уроку має бути навчальна взаємодія:
- співпраця,
- співтворчість учителя з учнями,
- набуття останніми не лише пізнавального, а й
- соціального досвіду,
- ураховуючи вплив предметного й
- інформаційного середовищ.
Це урок мудрий, доречний, зрозумілий. Пропонуємо на хвилинку поринути у світ «Сучасного уроку» де є гуманність: на такому уроці дитину люблять, але вчать бути вимогливою до себе
= урок, де є демократичність: тут учень вільний, але дисциплінований;
= урок безпечний: тут дбають про здоров я дитини, але вчать відповідальності за себе
= урок затишний: тут усі учні відчувають себе рівними членами однієї родини, але не її центром;
= урок інтелектуальний: тут панує культурне навчання, але вчительі пам ятають, що в житті учнів є і буде ще багато цікавого
Основні характеристики якості уроку:
(коментар перед мотивацією)
У цій школі за партами сидять лікарі, актори, інженери, художники, письменники...Майбутні. А нині це маленькі люди (6,10,16 років), яких маємо навчати й ростити. Вони не схожі на нас у нашому шкільному дитинстві. Вони дивляться «інші» фільми, слухають «іншу» музику, мають «інших» кумірів. Між нами відстань часу, але ми хочемо їх розуміти. Ми повинні їх розуміти. Бо працюємо для них. І вчимося для них. І ми відповідальні за них. Перед собою, насамперед. І навіть за відповіді до мотиваційного дослідження : для чого я навчаюсь?
мотиваційне забезпечення - цілеспрямований діапазон стимулів, для підтримки й зміцнення навчальних мотивів різних груп і кожної дитини
2. Друга умова якості уроку
різноманітні джерела інформації та засоби навчання;
Ми повинні працювати і працюємо не тільки з підручником, а й методичними посібниками до предмета, різними робочими й контрольними зошитами;
Це й доступ до електронних джерел, до сучасних технічних засобів, поширення альтернативних педсистем. Але треба виконувати не просто нове, а необхідне.
технологічність навчання;Це зумовлено вимогами компетентнісно-зорієнтованої освіти. Учень має бути активним суб' єктом.
діяльнісний компонент уроку;Збагачення різними видами навчальноної взаємодії: групова робота, інтерактивні методи й прийоми, діалоги, полілоги, творчі та прогнозувальні завдання тощо.
інтегровані уроки;На практиці найбільш поширеними є уроки з міжпредметною інтеграцією:
контрольно-оцінювальна складова уроку; Контроль з боку вчителя й самоконтроль з боку учнів. Самоконтроль стимулює відповідальну поведінку дитини.
сприятливе психодидактичне , гігієнічне середовище уроку
Цей аспект організації уроку є надзвичайно важливим кри терієм реальної турботи вчителя про емоційне та психічне самопочуття дітей під час занять.
Цікаві завдання для розвитку читання